Koelouhinta Syväjärvellä aloitettu

Keliber on aloittanut malmin koelouhinnan Syväjärven esiintymällä. Tutkimustunnelin louhinta aloitettiin eilen (5.7.) tunnelin suuaukon räjäytyksellä. Koelouhinta alueella kestää elokuun puoliväliin. Koelouhinnassa louhittavasta malmista toimitetaan 150 – 200 tonnin näyte pilot-mittakaavan rikastus- ja liuotuskokeisiin.  Rikastuskokeet tehdään GTK Mintecin pilot-tehtaalla Outokummussa ja liuotuskokeet sekä litiumkarbonaatin koetuotanto Outotec Oyj:n Porin yksikössä.

”Tämä koelouhinta ja koetuotanto on viimeinen suuren mittakaavan testi- ja tutkimusohjelma ennen investointipäätöstä”, toteaa Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lamberg. ”Saamme tämän tärkeän ohjelman valmiiksi tulevan syksyn aikana ja saatuja tuloksia hyödynnämme tuotantoprosessimme suunnittelun viimeistelyssä sekä litiumkaivoshankkeemme lopullisessa kannattavuusselvityksessä. Olemme ottamassa tärkeää askelta kohti tulevaa litiumtuotantoa”, sanoo toimitusjohtaja Lamberg.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pertti Lamberg +358 (0)40 5991189

6.7.2016 / Keliber Oy