Syväjärven malmin rikastuskokeet aloitettu

Syväjärven esiintymän koetunnelista louhittiin elokuun alussa yhteensä 700 tonnia malmia, josta on toimitettu noin 160 tonnin näyte rikastuskokeisiin GTK Mintecin pilot-tehtaalle Outokumpuun. GTK Mintec on aloittanut malminäytteen murskaus- ja vaahdotuskokeet, minkä jälkeen saatu spodumeenirikaste toimitetaan Outotecille kalsinointi- ja liuotustutkimuksiin sekä litiumkarbonaattinäytteen valmistamista varten.

”Koetunnelin louhinta onnistui hyvin ja malminäytteen rikastuskokeet on aloitettu GTK Mintecin laboratoriossa suunnitellussa aikataulussa. Olemme tyytyväisiä projektin etenemiseen ja odotamme tuloksia rikastuskokeista vuoden viimeisen neljänneksen alussa”, sanoo Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lamberg. ”Tutkimme koko tulevan tuotantoprosessin malmista aina valmiiseen litiumkarbonaattituotteeseen vielä tämän vuoden aikana. Tavoitteenamme on, että pääsemme viimeistelemään prosessimme suunnittelun heti alkuvuodesta 2017”, toteaa Lamberg.

Lisätietoja:          Toimitusjohtaja Pertti Lamberg +358 40 5991189

24.8.2016 / Keliber Oy